Erik Steinbråten til topps i Nürburgring

Vi gratulerer Erik Steinbråten med klasseseier i Tyskland!2010-07-0320VLN-05201052 

Erik Steinbråten som kjører for NMK Gol på Nürburgring Nordschleife i Tyskland kom hjem med klasseseier i klassen SP7. Dette i et langdistanseløp på den legendariske banen. 

 

 


es_nbr005
Var ikke vanskelig å smile etter denne bragden. På bilde Erik Steinbråten
Foto: Per Rustberggard

Erik Steinbråten kjører i klassen SP7. Dette er klassen med motorvolum mellom 3,5 og 4 liter. Det var 190 påmeldte biler totalt i forskjellige klasser. Teamet til Steinbråten, RS Driving, vant klassen og kom som nummer 18 totalt. Bilene forran på totallista var stort sett FIA GT3 biler med vesentlig høyere kostnad og mer motor. I tillegg ble de best fra Norge! Andre nordmenn som deltok var bl.a rallyfører Andreas Mikkelsen, Christian Krognæs, Nils Tronrud og Andres Buchart.

es_nbr002
Fornøyd team: Roger Sandberg, Wolfgang Destree og Erik Steinbråten
Foto: Per Rustberggard

I mai i år tok teamet en fin 3 plass i det berømte 24-timersløpet på den legendariske banen. Denne gangen var det et 6 timers løp, som omtales som den ”lille 24-timer’n”. Gjestesjåføren i teamet i tillegg til Erik Steinbråten og Roger Sandberg var Wolfgang Destree. Samarbeidet fungerte veldig godt mellom de tre sjåførene. De bytta på å kjøre fortløpende i 6 timer. Bilen er en Porsche 911 med ca 450 hestkrefter under panseret og har en toppfart på 270km/t. Toppfarta var de opp i ofte. Banen de kjørte på ”Nürburgring Nordschleife!” er verdens lengste og desidert heftigste racerbane. Også den farligste. Les mer under.

 vln4_2010_320
Erik Steinbråten i Porsche 911

Det er krevende løp og bare 123 av de 190 startende klarte å fullføre.. ”Det gjelder ikke minst å unngå uhell”, sier Steinbråten. 6 timer er lenge for både fører, bil og pit-crew. Det blir varmt i hjelmen, opp til 50-60 grader. Et spesielt drikkesystem er helt nødvendig. Føreren må også være i god fysisk form. Steinbråten ser også mange fordeler begge veier som trafikklærer. Det er mange faktorer som spiller inn for å lykkes.
Teamet har guider og tar med seg gjester som eksklusivt får være med inn i pit og følger teamet og løpet tett på.

Vi ønsker Erik og teamet lykke til videre på neste løp som er allerede lørdag 25 september!

Kanskje det er han dere må reise til når dere skal ta førerkort? Kan være mye å lære J
Hallingdal Trafikkopplæring, Erik Steinbråten

Takk for informasjon fra Erik Steinbråten og Hallingdølen (lørdag 7. august)

Nedenfor litt info fra prospektet til RS Driving, teamet til Steinbråten

”RS Driving er et norsk racingteam med sjåførene Roger Sandberg og Erik Steinbråten. I tillegg er gjestesjåfører med på flere av løpene. Teamet kjører langdistansemesterskapet i asfaltbaneracing (VLN) og 24-timers løpet på Nürburgring. Asfaltbaneracing er den største bilsportsgrenen internasjonalt og løpene er svært populære i Tyskland med et snitt på rundt 30 000 tilskuere på VLN-løpene, og over 200 000 tilskuere på det årlige 24-timersløpet. Løpene har en lengde på 4 eller 6 timer foruten det store 24-timers løpet. Det er flere sjåfører som deler på kjøringen med innlagte sjåførbytter underveis.

Banen Nürburgring Nordschleife er verdens lengste og desidert heftigste racerbane. Den er ikke bare verdens lengste racerbane, men også den farligste. Banen slynger seg gjennom terrenget med 300meter i høydeforskjell og kan best karakteriseres som et stykke svingete landevei der de fleste svinger er ”blinde”. Nürburgring består av både den gamle Nordschleife og den moderne Grand Prix-banen. Løpene kjøres på begge disse banene som er linket sammen til en lang runde på 25 kilometer. Nürburgring i nærheten av Moseldalen, ble åpnet i 1927 Det ble kjørt Formel 1 på Nordsløyfa til 1976. Da hadde formel1-stjernen Niki Lauda en stygg ulykke og man fant ut at det var for farlig å kjøre Formel 1 på den raske og lange banen. Dermed startet man byggingen av den moderne Grand Prix-banen, som det blir kjørt Formel 1 på i dag. Ettersom disse banene ligger inntil hverandre kan man linke de i hverandre, noe man gjør i langdistanseløpene.

vln4_2010_315

BILEN:

Porsche 997 RSdriving Endurance Edition er bygget på et widebody råkarosseri med rollcage fra Thiebaut Racing. Bilen har Porsche Cup-motor med 451hk og Hollinger sekvensiell girkasse med tenningskutt og mellomgass-automatikk. Bilen veier 1176kg. Den har oppgradert understell med KW competition justerbare støtdempere, og RSR-spec bremser og bakstilling. Forøvrig er den utstyrt med luftjekker, racing-ABS, ”quick-fill” bensinfylling og Motec datalogger.

Normalt er det mellom 170 – 220 startende biler på de løpene vi er med på. I banedepot finner du team fra mange forskjellige land, med forskjellig økonomi og ambisjoner. Det stiller flere fabrikkteam som alle har biler, økonomi og ambisjoner om å vinne! En spasertur i dette området både før og under løpet er en opplevelse du sent vil glemme. I depotet er det alltid ting som skjer, og du er tilskuer på få meters avstand. Samlingene i depotet gir en helt spesiell atmosfære hvor historiene til de sjåfører som har kjørt, og ”nervøsiteten” til de sjåfører som skal kjøre – kan oppleves i tett dialog. Fra bane-depotet kan du velge mellom flere fine tribuneplasser. Alt innefor en radius på noen hundre meter. ”